.

.

donderdag 22 mei 2014

tourist in eigen dorp


                   



Ik woon in een stadje in het zuidwesten van Nederland.  Voor de mensen die slecht in topografie zijn, Zeeland. Ik woon hier heel erg graag. Alleen een aantal nadelen. 

  1. Er lopen hier echt 24/7 touristen en dan voor onze ooster- en zuiderburen. 
  2. Er is hier niet mega veel te doen. Er is een bioscoop 10 km verderop waar alleen k3 films draaien en mijn middelbare school ligt 10 km verderop. 
Maar ik geniet van mijn rust en touristen verjagen is mijn favoriete hobby. Ik weet dat ik niet aardig voor ze ben en dat ik daarom niet goed ben voor de omzet van Sluis. Want daar woon ik dus. Sluis.




 Ik ben hier opgegroeid, geboren en getogen. Ik zat hier op school. Tot mijn ouders vertelden dat ik na groep 8 nog naar school moest. Maar dan 10 km verderop. "Oh, ik dacht dat ik wel klaar was ondertussen" had ik geantwoord. Maar ik was nog niet klaar. Nog lang niet. Nu niet denken dat ik mega dom ben, ik zit op vwo, gymnasium. Zovan: cool hoor. Ik laat aan jullie de andere kant van Sluis zien. De kant die naast mooi, ook onbekend is. Ik ga niet precies vertellen waar het ligt want dan is mijn verborgen plekje verdwenen. Maar goed, geen winkels en horeca, maar bomen en schapen. Bijna hetzelfde. 






De tour de sluis begint bij de Vaart. Dit is een kanaal gegraven in opdracht door Napoleon. Eigenlijk was het de bedoeling dat het door zou lopen van Brugge tot aan Breskens een vissersdorp 20 km verderop. Dat van Brugge is gelukt, maar de Vaart stopt al in Sluis. 


Dit is een stenen paadje dat loopt naar de Stenen Beer, de westpoort. Ook wel bekend als het klimrek. Grapje. 


En dit is de catwalk. 
Joke.
Dit is een onderdeel van de Stenen Beer. 


Leuke weilanden. 


Dit is de Parmabrug. Ik zou moeten weten waarvoor die gebouwd is enzo. Maar dat weet ik niet meer. 


Het uitzicht op de Vaart gezien vanaf de brug. 


Een heel erg mooi bord. 



En dit is de kaai. U ziet een schattig eenden gezinnetje. En verderop honderden vlaamse gezinnetjes. Ook kun je vanaf hier het Belfort zien. 



Deze man heeft het woordenboek gemaakt. Johan Hendrik van Dale zorgde voor de voorloper van google. Want ik gebruik nooit een woordenboek. Daarnaast is J.H. v Dale de naam van mijn oude basisschool. 


Nu zijn we over de kaai gelopen. En door de kerkstraat. Verrassend. De kerk. 


Je volgt gewoon het rondje en dan zie je de molen. 


Het Belfort museum. 


Het Belfort. 


Als je het rondje afmaakt. Kom je bij G.L. sport. Dan moet je oversteken. En net achter het restaurant kun je naar boven lopen en dan ben je op de STADSwallen. 






Deze boom staat bij het voetbalveld. 




Dit is bij het hertenkamp. Ik kan heel de route wel beschrijven maar ik ben geen Evi Evi en er hangen ook bordjes. 






Dit zijn de schaapjes bij de Oostpoort. Deze is net gerestaureerd. 




Dit is bij de Zuidpoort. 



De koeienbende terug bij het begin. 

Dank u wel voor deze tour. Wilt u alstublieft rechts uitstappen en uw prullen met u meenemen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten